Scandic kniper förstaplatsen - hör Habens resa inom företaget

Det var via en praktikplats på Scandic Alvik som Haben Yacob Tekle närmade sig sin dröm om att bli hotellreceptionist på riktigt. Året var 2013, hon hade varit i Sverige i fyra år och lärt sig svenska och gick ett hotell- och restaurangprogram på gymnasiet. Under praktikperioden på hotellet jobbade hon extra – och fick en anställning. Knappt två år senare gick hon från receptionist till Shift Leader Front Office – en av hotellets nyckelroller.

Hur upplevde du den första tiden?

– Jag ställde många frågor i början och fick lära mig mycket på kort tid. När jag jobbade som receptionist så hade vi ingen receptionschef, så jag tog mig an de uppgifterna. När tjänsten som Shift Leader dök upp pratade jag med hotellchefen och hon höll med om att jag var redo att ta nästa steg.

Vad är det som gör att du väljer att stanna kvar på Scandic?

– Det bästa med att arbeta på Scandic är att det finns goda utvecklingsmöjligheter och man bestämmer själv vilka karriärvägar man vill gå. Man kan prova på olika avdelningar, samla kunskap och bygga sin karriär. Jag har till exempel varit på bokningsavdelningen, vilket var lärorikt.

Vad är det bästa med servicebranschen?

– Att överträffa gästens förväntningar och göra det lilla extra. Man får möta olika personer från blandade kulturer och åldrar. Att finnas där för att kunna hjälpa både kollegor och gäster, det tycker jag är det bästa med servicebranschen.

Vad skulle du vilja ge för råd till unga som är på väg ut i yrkeslivet?

– Lyssna på ditt hjärta. Vad känner du, vad vill du göra? Att man utgår från sin vilja och vision utan att påverkas för mycket av andras åsikter. Det gäller att ha självförtroende och lita på sig själv att man kan nå dit man vill. För tio år sen kunde jag inte svenska men jag visste att jag ville bli receptionist och jobba på ett hotell. Vill man någonting tillräckligt mycket så finns det en väg.

Skribent
Tina Lindström Carlsson