En stolt tradition av flärd och kvalitet på Elite Hotels

Foto: Kristofer Hedlund

”Här ska du inte jobba om du vill ha en tydlig instruktionsmanual. På Elite Hotels trivs du som gillar att improvisera, lösa problem och sätta guldkant på både gästers, din egen och kollegornas vardag”. Så säger Bianca Britten-Austin, Talent Manager på Elite Hotels. Hon berättar om en organisation som satsar på ledarskap, utveckling och kvalitet.

Bianca Britten-Austins roll som Talent Manager föddes när frågan om vem som ska driva Elite Hotels vidare väcktes i organisationen, som i grund och botten är familjeägd.
– Elite Hotels har alltid präglats av en familjär känsla. Beslutsvägarna är korta och vi gör hellre en testpilot än genomför stora analyser och väntar på storslagna resultat.

Merparten av hotellen inom Elite-koncernen huserar i gamla stadshotell som renoverats med varsam hand. Miljön är pampig och unik, varvat med moderna inslag.
– Våra ledord är kvalitet och flärd. Ett exempel är att våra rum är större än genomsnittet, vi har högre takhöjd, en lite större frukostbuffé och högre kvalitet på lakan och handdukar. Våra gäster ska känna sig välkomna och vilja komma tillbaka, säger Bianca.

Elite Hotels-koncernen består av ett 30-tal hotell, från Malmö i Söder till Kiruna i norr. Den största delen av verksamheten bedrivs operativt på plats ute på hotellen, medan ett 30-tal personer arbetar med att supporta organisationen från huvudkontoret.

Utöver kundnära roller som ansvarar för reception, städning, konferens och restaurang finns ett brett spektra av akademiska tjänster inom ekonomi, sälj och marknad.
– Eftersom vi sitter på ett huvudkontor är det personer som våra gäster sällan möter. En annan sak som jag tror att få tänker på är att chef och ledarskapsroller inom en hotellverksamhet är oerhört breda roller där du även som ung kan få stort ansvar. Att ha omsättningsansvaret för en av våra restauranger motsvarar en vd-roll för ett mindre företag.

Sedan Bianca började på Elite har hon tillsammans med Universum skapat en branschmätning för besöksnäringen.
– I många andra branscher är det givet att ta reda på var framtidens medarbetare vill jobba. Genom att engagera en tredje part kan vi få siffrorna svart på vitt, och därefter jobba vidare med en handlingsplan. Vad behöver vi göra för att bli mer attraktiva bland potentiella medarbetare? När alla aktörer i branschen jobbar med de här frågorna så höjer vi gemensamt både status och nivå på yrken inom hotell och service.

Biancas bästa tips för att lyckas inom besöksnäringen:
 

  • Du behöver vara pragmatisk och flexibel, oavsett yrkesroll.
  • Varje dag bjuder på många möten, det behöver du uppskatta för att trivas. Vi träffar många internationella gäster samtidigt som en tjänst inom hotell, restaurang och service gör dig internationellt gångbar.
  • Arbetsdagarna kan vara långa och slitsamma. Ett batteri med stor arbetskapacitet tar dig långt, samtidigt som du hela tiden får energi av dina kollegor.
     

Namn: Bianca Britten-Austins.
Titel: Talent Manager
Därför älskar jag mitt jobb: Min roll kombinerar mina två största passioner, talent management och hotellverksamhet. Jag älskar att skapa processer som utvecklar personer.
 

Skribent
Sofie Lundmark